etick.ir

پروژه بلیط الکترونیک مشهد

شرکت توسعه فناوری‏های هوشمند اتیک پارس در ابتدا با عنوان "کنسرسیوم بلیت الکترونیکی" در راستای سرمایه‌گذاری و اجرای سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند در سراسر کشور تشکیل شد.از جمله اهداف و برنامه‏ های کلان این کنسرسیوم، سرمايه‌گذاري و مديريت پروژه‌هاي كلان در حوزۀ پرداخت الكترونيكي، در راستاي تحقق اهداف دولت، تلاش در راستای دست آوردن سهم مشخصي را در بازار خدمات پرداخت الكترونيك و خدمات پرداخت خرد و بهره‏ گیری از توان نیروهای داخلی به‏ منظور طراحی راه‏ حل‏های مبتنی بر فناوری برتر در کشور می‏باشد.
از جملۀ این اهداف، ارائۀ راه‏ حل‏ های جامع برای سامانۀ جمع‏ آوری خودکار کرایه در اتوبوس و حل کردن مسئلۀ پرداخت الکترونیک می‏باشد. هدف اصلی چنین سیستم‌هایی تسهیل، روان‌سازی و یكپارچه‌سازی استفاده از خدمات حمل ونقل در حوزۀ شهری و در برخی كاربردها حوزۀ بین شهری است.هم چنین بلیت الكترونیك، به عنوان طرحی در راستای سرعت بخشیدن به تحقق استفادۀ آسان از خدمات شهری وارد عرصه شده است تا با در نظر گرفتن قابلیت‌های گوناگون، سرعت زیاد و هم‌چنین امنیت منحصر به فرد، جایگزین مناسبی برای انواع پرداخت‌های پراكنده و خرد باشد.
شرکت اتیک تاکنون به موفقیت‌های متعددی در زمینۀ پروژه‏های بلیت الکترونیک و AVL دست یافته است که پروژۀ سامانه هوشمند حمل و نقل درون شهری مشهد مقدس از جملۀ بزرگترین پروژه‏ های بهره ‏برداری شده به همت این شرکت است.

جزئیات پروژه

موضوع این پروژه عبارت است از طراحي، تأمين تجهيزات و ملزومات، پياده‏ سازي، راه‏ اندازي، بهره‌برداري، مديريت، تأمين و تجهيز سامانة هوشمند حمل‏ ونقل عمومي درون‏شهري (ITS) مشهد مقدس و در نهايت انتقال مالکیت آنها به شهرداري مشهد كه شرکت اتیک براساس مصوبة شورای اسلامی شهر مشهد برندة مناقصه شده و انجام آن را بر عهده گرفته است.
پروژه مذکور به‏ صورت B.O.T است و بدین‏ ترتیب شرکت اتیک موظف است ظرف مدت هفت ماه سرمایه‏ گذاری لازم را جهت راه‏ اندازی سامانه در شهر مشهد انجام دهد و پس از آن به‏ مدت 5 سال از محل تراکنش‏های کسر کرایه با سهم ‏الشرکة مشخص به ازای هر تراکنش، از سرمایه ‏گذاری خود منتفع شود. شهرداری مشهد به‏ منظور تضمین بازگشت سرمایه در طول 5 سال، دو میلیارد تراکنش را تضمین نموده است.
از جمله ویژگیهای منحصر بفرد این پروژه می‏توان به اتصال به شبکۀ بانکی، تخلیۀ هوشمند و بدون نیاز به اپراتور و تصفیۀ آنی اشاره کرد. معماری این پروژه مبتنی بر کارت بلیت غیرتماسی بوده که وجود زیرسامانه‏ هایی از قبیل سامانۀ صدور کارت، سامانۀ شارژ و فروش، سامانۀ پذیرندگی، سامانۀ مدیریت و کنترل و سامانۀ جمع‏ آوری داده را می‏ طلبد.
زیرسامانۀ مدیریت و کنترل امکاناتی از قبیل مدیریت کلیه پرسنل حاضر در اتوبوس‏رانی، گزارش‏گیری تفکیکی از تراکنش‏های ثبت شده، مشاهده و مدیریت مسیرهای عبوری ناوگان و تخصیص اعتبار و تسویه‏ حساب بین ذینفعان را فراهم می ‏آورد.
در این پروژه با بکارگیری متدولوژی HOLAP، تمامی ارتباطات از طریق سامانۀ هوشمند طراحی شده صورت می‏گیرد.
زیرسامانۀ پذیرندگی که در اتوبوس‏های فعال در سازمان اتوبوسرانی شهر مشهد مقدس نصب شده است، قابلیتهایی نظیر کسر کرایه از کارت متناسب با تعرفه تعریف شده و ثبت تراکنش در حافظة کارت و سامانه، ارسال لحظه‏ ای موقعیت خودرو در بازه زمانی تعریف شده، ثبت کارکرد رانندگان و اتوماسیون تغییر خط و تعرفه و اتوماسیون تعمیر و نگه‏داری و اعلام خرابی را داراست.
در این پروژه بیش از 2000 دستگاه اتوبوس فعال در 161 خط به سامانۀ پذیرندگی تجهیز شده ‏اند.
زیرسامانۀ فروش و شارژ برای ارائۀ خدماتی از قبیل صدور و شخصی‏ سازی کارت، شارژ نقدی به کمک پایانه‏ های فروش بانکی و شارژ به کمک کارت بانکی درنظر گرفته شده است.
در این پروژه شبکه‏ای گسترده جهت ارائۀ خدمات مذکور در 350 نقطۀ شهر مشهدمقدس تدارک دیده شده است.
زیرسامانۀ جمع‏ آوری اطلاعات به منظور تخلیه اطلاعات روزانه ناوگان در توقف‏گاه ‏ها، انتقال اطلاعات تراکنش‏ها و عملکرد ناوگان به‏ صورت اتوماتیک در زمان ورود اتوبوس به توقف‏گاه، فراهم آوردن امکان به‏ روزرسانی نرم‏ افزارها از طریق ارتباط بی‏سیم و امکان به‏ روزرسانی تنظیمات مانند تعرفه و خط به ‏صورت بی‏سیم طراحی شده است.
در این پروژه 16 توقف‏گاه به دستگاه‏های لازم برای انجام عملیات‏های ذکرشده تجهیز شده‏ اند.
زیرسامانۀ صدور کارت جهت ثبت معماری طراحی شده روی کارت، چاپ طرح تأیید شده روی کارت، کلیدگذاری و ارتقاء امنیت کارت و مدیریت توزیع کارت دربین شهروندان طراحی و بهره ‏برداری شده است.
سامانه اطلاع‏ رسانی به مسافران نیز به منظور نمایش خطوط عبوری از ایستگاه، نمایش مدت زمان باقیمانده تا رسیدن اتوبوس بعدی، نمایش ظرفیت تقریبی اتوبوس و اعلام خودکارایستگاه در اتوبوس طراحی شده است.
از این سامانه تاکنون در 150 ایستگاه بهره‏ برداری شده است.
شرکت اتیک به عنوان پیمانکار اصلی پروژۀ سامانه هوشمند حمل و نقل درون شهری مشهد مقدس با شرکت‏های مختلف داخلی و خارجی فعال در زمینه‏ های مربوطه، همکاری شایانی داشته است.
همکاران داخلی:
شرکت مهندسی بصیرپردازش: فعال در حوزه سیستم‏های پردازش تصویر
شرکت فن آفرین حصین قشم: فعال در حوزه بانکداری الکترونیک و پایانه‏ های فروش و کارت‏های پرداخت و غیرتماسی
شرکت دانش پژوهان فن آور کاران: فعال در حوزه دستگاه‏های فروش خودکار
شرکت پاسارگاد آریان قشم: نمایندة شرکت Hasee در حوزة کامپیوتر و پنل PC
شرکت بیناپرداز شرق (فعال در شهر مشهد مقدس): فعال در حوزه RFID
شرکت پرشین افزار ماندگار: نماینده پرینترهای چاپ کارت فارگو
شرکت مهندسی طلوع ایده و روش: فعال در حوزه RFID و سیستم‏های موقعیت‏ یاب
همکاران خارجی:
شرکت KEBT کره جنوبی
شرکت MOTIA کره جنوبی
شرکت Castles تایوان
شرکت T-Money کره جنوبی
شرکت eB کره جنوبی
شرکت CFT روسیه